Tien Europese aanraders IFFR 2012

De Maasstad is weer tien dagen lang het toneel van de artistieke film. Met inzendingen vanuit de hele wereld is ’s Lands grootste filmfestival jaarlijks goed voor duizenden bezoekers. Gezien Stashpress voornamelijk de nadruk op Europa legt volgt hieronder (in alfabetische volgorde) een overzicht van de tien Europese prenten die het moeten gaan maken tijdens de 41e editie van het International Film Festival Rotterdam. Of de films ook daadwerkelijk zo spannend zijn als de omschrijving doet vermoeden moet blijken.

Reacties en recensies over de genoemde Europese films zijn van harte welkom hieronder in de reply.

Ausreichend

Duitse kortfilm (30′) van Isabel Prahl, studente aan Kunsthochschule für Medien Köln.

Klassiek drama over een jeugdige, optimistische leraar die dreigt te bezwijken aan de machtsspelletjes van zijn leerlingen. De film doet volgens het IFFR denken aan ‘Entre les murs’.

Buenas noches, España

Spaanse speelfilm (’70) van Raya Martin, productieve jonge regisseur van slechts 27.

Een roadmovie, maar zeker geen gewone. Een jongen en een meisje reizen door Spanje, maar ze lijken ook door een verloren wereld te reizen. Een experimentele wereld, waarin zwart-wit soms bonte kleuren kan aannemen. Een wereld met schurend geluid, die toch romantisch is. Een reis door de filmkunst.

The Corridor

Belgische kortfilm (‘7) van Sarah Vanagt, veelal zoekend buiten eigen landsgrenzen.

Vijf dagen lang werd een ezel gevolgd, die elke week verzorgingstehuizen bezoekt in het zuiden van Engeland. Van tehuis naar tehuis, van kamer naar kamer. Elke keer weer volgt een geplande maar ontroerende passage, samengevat in slechts zeven minuten.

Dernière séance

Franse speelfilm (’81) van Laurent Achard, eerder winnaar van een Tiger Award (1999).

De eenzame, zwijgzame Sylvain is operateur van een oude wijkbioscoop. Het theatertje moet sluiten wegens gebrek aan bezoekers, maar cinefiel Sylvain blijft stug films vertonen. ’s Nachts heeft hij een heel andere, macabere obsessie. Een filmische thriller die speelt met de conventies van het genre.

Deux inconnus

Franse kortfilm (’14) van het duo Lauren Wolkstein en Christopher Radcliff.

Beklemmende fictie over de relatie tussen een man en een jongen. Bij een motel neemt de jongen een vrouw in vertrouwen, maar vertelt hij de waarheid? Verontrustende, sterk geacteerde fictie.

Duck Hunting

Sloveense kortfilm (’23) van Rok Bicek, verfrissende studentenproductie uit de Balkan.

Een nostalgisch dagje jagen van een, net uit de gevangenis vrijgelaten, vader en zijn twee zoons. Het geweld keert zich echter niet alleen tegen de opgejaagde eenden.

House Party

Roemeense kortfilm (’18) van Adrian Sitaru, standvastig (gouden) Roemeense cineast.

Zoon Dan organiseert een wilde houseparty als zijn moeder van huis is. Bij thuiskomst uit Boekarest verwelkomen de buren Neli met verhalen over de overlast van het wilde feest dat haar 17-jarige zoon Dan in haar afwezigheid had georganiseerd. Dan heeft echter een andere versie van het verhaal.

Klip

Servische speelfilm (‘100) van Maja Miloš, no-nonsens regisseur uit Servië.

Niet zomaar een verhaal over volwassen worden en de problemen van adolescenten. Miloš maakt met ‘Klip’ een eerlijk portret van tieners in een seksuele en maatschappelijke achtbaan, zonder zelf te oordelen. Seksueel openhartig, emotioneel verontrustend en meer dan grensoverschrijdend.

Katya

Nederlandse kortfilm (’15) van Francisca Toetenel, ind. vormgeefster, passie voor film.

Met een geestelijk zieke moeder en een weggelopen vader, wordt Katya gedwongen zich volwassener te gedragen dan ze in werkelijkheid is. Ondanks het feit dat haar moeder het bestaan van Katya’s vader ontkent, besluit ze hem te gaan zoeken. Dit leidt tot een onverwacht bevrijdend inzicht.

Restricted Sensation

Spaans-Litouwse speelfilm (’46) van Deimantas Narkevičius, cineast én beeldhouwer.

In drie delen, zich afspelend rond drie gevestigde instituten – een theater, een gevangenis en een kerk – vertelt Narkevicius een episode uit de geschiedenis in filmvorm. Naast het hoofdverhaal over een ambitieuze regisseur in Vilnius, die slachtoffer wordt van de onderzoeken van het Sovjetregime naar vermeende homoseksualiteit, vertelt de filmmaker ook een onderliggend verhaal over de rol van kunst en creativiteit in een vermeend Utopia.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

7 + 6 =