De Telegraaf is geen uitzondering

Enerzijds heb ik genoten van het stuk over de ‘campagne van De Telegraaf’ (nrc.next van 31 mei 2011). Anderzijds heb ik me ook lichtelijk verbaasd. Hoewel nrc.next zich met regelmaat weet te differentiëren van andere kranten door onderscheidende artikelen te plaatsen, vraag ik me bij deze jongste poging toch af wat het doel is. Waarom zou een kwalitieitskrant als nrc.next zich druk maken over de ‘strategie’ van een andere krant?

Daarbij wil ik ook bevestigen dat er geen Sjuul Paradijs bestaat die over de redactie scandeert een bepaalde kleur te typen. De redactie aldaar schrijft de stukken zoals hij of zij denkt ze te moeten schrijven. Uiteindelijk is het de hoofdredactie die selecteert wat in de krant komt en wat geschikter is voor op de website. De redactie en freelancers krijgen genoeg vrijheid om eigen keuzes te maken.

Elke krant heeft een doelgroep, elke krant een formule. Ja, De Telegraaf is pro-Cruijf, houdt van lekker doorrijden op de snelweg en maakt zich zorgen over een wankelend Europa. Maar doen al die andere kranten niet precies hetzelfde? ‘Propageren’ Trouw en het Nederlands Dagblad niet de bijbelse vleugel en maken de Volkskrant en NRC Handelsblad zich niet openlijk druk over de snoei in de kunstsubsidies? Ik bedoel maar.

Het is maar net welke doelgroep je als medium bedient. Gezien De Telegraaf de grootste krant van Nederland is doen ze dat blijkbaar bijzonder goed.

© Dit bericht werd eerder gepubliceerd in nrc.next (De Persgroep)

65 thoughts on “De Telegraaf is geen uitzondering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

2 + 3 =